סוכרים

המזווה הבריא >

ההרגל מתחיל מיום היוולדנו.

הפיתוי למתוק חזק מאיתנו, זה הטעם הראשון שאנחנו טועמים בחלב אם.  

לא רק סיפוק בלוטות הטעם והצורך במתיקות מנחמת חיונית לנו, אלא שהסוכר הוא חלק מקבוצת פחמימות המהוות חשיבות רבה בתזונת האדם להפקת אנרגיה לתאים, לפעילות המוח, למבנים שונים בגוף כגון  DNA ועוד.

 

האומנם סוכרים נמצאים כמעט בכל מזון כך שבאמת אין צורך לצרוך סוכר, אבל בתרבות השפע האנינה שלנו הסוכר וממתיקים אחרים נמצאים כמעט בכל מזון ומזווה.

 

חשוב להזכיר כי צריכת סוכרים מופרזת גורמת לנזקים בריאותיים כגון השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, עששת ועוד.

אז אילו סוכרים או ממתיקים כדאי לצרוך? לפניכם סקירה קצרה, המלצות שלי החלטה שלכם.

 

סוכר מופק מקני סוכר או מסלק סוכר.

בתהליך היצור כותשים את קני הסוכר ומפרידים את הנוזלים. לאחר מכן מרתיחים ובמכונות מיוחדות מפרידים את המולסה מהנוזל ובתהליך נוסף מייבשים את הנוזלים והופכים אותו לגבישי סוכר שאנחנו מכירים.

 

סוכר לבן סוכר הכי מעובד שקיים מורכב משתי מולקולות גלוקוז ופרוקטוז.

מקור לפחמימות פשוטות וחסר ערך תזונתי מפאת חוסר ויטמינים ומינראלים. סוכר לבן נספג מהר ויוצר עומס על התאים. לסוכר לבן חיי מדף ארוכים משל סוכר חום ועל כן מסובסד ע"י הממשלה ומחירו זול יותר מסוכר לא מעובד.

 

סוכר חום אפשר למצוא בכל חנויות המזון כמו סוכר לבן.

סוכר חום פחות מעובד מסוכר לבן, האומנם נותרו בו מעט ויטמינים ומינראלים, אבל הספיגה שלו זהה לספיגה של סוכר לבן אולי עם קצת פחות מאמץ של הגוף לפרק אותו. רווחת טענה שהסוכר החום בארץ הוא סוכר צבוע במולאסה שהופרדה ממנו בזמן הזיקוק.

                                                                                            

סוכר דמררה 

צבעו חום זהבהב ובעל גרגירים גדולים יחסית, יש לו מרקם דביק בגלל המולאסה הטבעית הקיימת בו. למעשה זה סוכר גולמי המופק תוך כדי תהליך עיבוד של טחינה והוצאת המולסה מהסוכר. מעובד פחות מסוכר לבן וחום אך כמו כל סוכר לא ממש חברותי לבריאות.

 

סוכר חום כהה

סוכר בעל צבע חום כהה והמרקם שלו דביק, זהו סוכר מזוקק שהוסיפו לו מולאסה.

 

סוכר קנים אורגני 

הסוכר הכי פחות מעובד, ללא חומרי הדברה דשנים וכימיקאלים, שוב זה סוכר לכל דבר ונספג כמו שאר הסוכרים.

 

סוכר ענבים "דקסטרוזה"

זהו חד סוכר הנקרא גלוקוז, פחמימה בעלת מדד גליקמי הגבוה ביותר. מולקולה זו חודרת ישירות לתא ללא עזרת מערכת העיכול לפירוק, ספורטאים משתמשים בתוסף זה לשם אנרגיה זמינה לאחר אימון וגם נהוג לתת לתינוקות בשנת חייהם הראשונה כדי לא להכביד על מערכת העיכול אבל ממש מומלץ לא להרגיל תינוקות לצרוך סוכר בסופו של דבר עלול לגורם לעששת והשמנת יתר כמו שאר הסוכרים.

פרוקטוז מופק מפירות, נשמע תמים אבל ממש לא. רובו לא נכנס למטבוליזם כלומר לא מתעכל ונאגר בגוף ועלול לגורם לנזקים בכבד, בדפנות כלי הדם, להזדקנות מואצת ועוד. פרוקטוז זה לא אותו הדבר כמו לאכול פירות הגוף מסוגל לפרק את הפרוקטוז מהפרי ולתעל אותו.

 

סוכר דקלים או ג'גרי

מצוי במטבח ההודי והתילנדי. מופק משרף של עץ הקוקוס, לאחר איסוף השרף עובר חימום עד שמצטמצם לסירופ ומתקשה. זה סוכר טבעי והרבה יותר בריא.

 

סוכר קוקוס 

הדובדבן שבקצפת מבין כל הסוכרים. סוכר הקוקוס הוא בעל ערך גליקמי נמוך, מתפרק לאט ונכנס לתאים בהדרגה כך שאינו גוזל ויטמינים בזמן תהליך העיכול כמו סוכר הגורם למקפצות סוכר. סוכר קוקוס הינו בריאה יותר לחולי סוכרת, לדיאטה ולשוחרי הבריאות.

 

סירופ

נוזל צמיגי עבה המכיל כמות גדולה של סוכרים ואינו מתגבש. ברשימה הבאה אני מדרגת מהטוב אל הממש לא רצוי...

 

דבש דבורים 

מוצר מהחי על כן אינו טבעוני.

מבין כל הממתיקים דבש מופק בצורה הכי טבעית, כמובן הסוג האורגני/טבעי ללא חימום וללא תוספת סוכר. בזכות הערכים התזונתיים הכוללים סידן, זרחן, נתרן, ברזל, יוד, חלבונים, פיטונצידים (אנטיביוטיקה טבעית), ויטמיני B ועוד, נחשב הדבש ל"מזון על"  ובעל תועלות בריאותיות. מבין תכונותיו הבריאותיות הוא אנטי בקטריאלי, אנטי חיידקי, מחטא חזק כמו האנטיביוטיקה.

הערך הגליקמי של הדבש נמוך מזה של סוכר לבן, אבל עדיין זהו ממתיק שיכול לגרום למקפצות סוכר ולא מתאים לסובלים מסכרת. הדבש נמצא גם אלרגני ויש להיזהר עם תינוקות מתחת לגיל שנה.

 

מולסה / דבשה 

מופק מקני סוכר, זה תוצר שארית הראשון בעת הפרדת הנוזל מהסוכר.

המולסה נוזל צמיגי שחור בעל טעם יחודי, עשיר בברזל, סידן, אבץ, ויטמיני B ועוד. ככול שצבע המולסה כהה יותר יש בה פחות סוכרים והאיכות טובה יותר. אחד מסוגי הממתיקים המומלצים יותר.

 

סילאן נקרא גם דבש תמרים.

מופק מתמרים על ידי בישול איטי של תמרים ומים. הסילאן מכיל סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום, ויטמיני B וויטמין A. הסילאן עשיר מאוד בגלוקוז על כן מעלה את רמת הסוכר בדם, להבדיל מתמרים אשר מכילים גם סיבים ומעכבים את עלית הסוכר בדם.

הסברה אומרת שמקור התמרים מעיראק, אבל היום בישראל נוטעים כ 20,000 דונם של עצי תמר המניבים כ 10,000 טון פרי, אירוני שאנחנו מייבאים תמרים מטורקיה.

ישנם הרבה סוגי סילאן בשווקים רובם מכילים סוכר וחומרים משמרים, חשוב לבדוק את המרכיבים 100% סילאן טהור אורגני (תמרים לא אורגנים עלולים להכיל גופרית).

 

סירופ חרובים / דבש חרובים 

מופק מצוף החרוב בדומה להפקת סילאן רק שכאן נדרשת כמות מאוד גדולה של חרובים כדי להפיק כמות נאותה של סירופ. סירופ החרובים נחשב יש בו תכונות ריפוי רבות. יעיל לשיעול כבד, לטיפול בכלי הנשימה, לעצירות ושלשולים, נוגד חמצון, אנטי דלקתי ומאחה רקמות על כן מצוין גם לטיפול באפטות והרפס שפתיים.

מלבד השימוש המרפא כמובן אפשר להשתמש כממתיק בעל טעם יחודי במאכלים ומאפים.

 

לתת דגנים 

זה סירופ צמיגי לא מתוק מידי, מופק מדגנים מלאים: אורז, חיטה או שעורה. לתת דגנים מורכב בעיקר ממלטוז שהוא דו סוכר מה שאומר שנספג בדם ומתפרק בהדרגה, לא גורם למקפצות סוכר ומתאים לחולי סכרת. הלתת מכיל ויטמינים ומינראלים כגון סידן, ברזל וויטמיני B. ניתן להשתמש להמתקה ודברי מאפה.

 

מייפל

סירופ מיוצר מהשיפה, אחת מהשכבות של עץ האדר Maple. מופק בתהליך אידוי, כדי להפיק 1 ליטר מייפל טהור צריך 40 ליטר שרף מהעץ. בעל עדינות מתקתקה, אני מאוד אוהבת להשתמש  כממתיק לקינוחים פחות באפיה כי לא ממש מבחינים בטעם הייחודי במאפים.

מקור טוב לאבץ, סידן, מנגן, מגנזיום ברזל ועוד. חשוב לצרוך מייפל טהור סוג A שהרי הוא באיכות גבוה, סירופ "בטעם" מייפל אינו מייפל ולא יספק את הערכים הבריאותיים אלא רק את הטעם עם הרבה מאוד סוכר זול.

 

סטיביה 

מופק מצמח הסטיביה ולהבדיל מכל שאר הממתיקים זה לא סוכר אלא צמח ואינו מכיל גלוקוז וגם נטול קלוריות מה שעושה אותו אטרקטיבי להורדה במשקל, לחולי סכרת ולאילו שבחרו לאכול ללא סוכרים. צמח הסטיביה מאוד מתוק ובעל טעם משלו. מספיק 2 טיפות או עלה אחד כדי להמתיק כוס תה. אפשר לחלוט ולהשרות את הצמח ללילה ולהפיק תמצית חזקה יותר ע"י אידוי התמצית לצמצום הנוזלים.

איכויות נוספות של הסטיביה: לחיטוי של שריטות מדממות, פצעים, כוויות ומזרז קרישה בפצע מדמם אני מחזיקה אוו קבע במטבח בערכת עזרה ראשונה. עוד משמש לחיטוי פצעי אקנה, זיהום פטרייתי, מקל על כאבי צמיחת שיניים לתינוקות, לפצעים בחלל הפה, בעיות חניכיים ואפטות.

ביפן חקרו את צמח הסטיביה במשך 35 שנה ומצאו אותו בטוח לחלוטין אך הFDA  האמריקאי אסר על שיווק כתחליף סוכר ואישר אותו לשיווק כתוסף תזונה. לא ארחיב בפוליטיקה האמריקאית אבל כמו רוב האיסורים הלא הגיוניים מסתתר אינטרס כלכלי.

 

עד כה אילו ממתיקים מומלצים, שמרתי את הממש לא מומלצים לסוף:

 

סירופ אגבה 

המלצות רבות על האגבה כממתיק טבעי ובריא והאמת היא שלא. האגבה מופקת מקקטוס בתהליך הידרוליזה, התוצאה סירופ אינולין עתיר פרוקטוז. עוד מצאו שזני האגבה שמשתמשים להפקת הסירופ רעילים לבני אדם וגורמים להרס של כדוריות דם אדומות ולהפלות.

הסיבה לכל זה שאין פיקוח במדינות שבהן מפיקים את הסירופ ויש בהן הרבה שחיטות.

 

רכז 

קיימים מוצרים בשוק המופקים מ 100% פרי כגון רכז תפוחים, שיזפים, דובדבנים ועוד.

בתהליך הפקת הסירופ לא נשאר שום ערך תזונתי והרכז מכיל רק את הגלוקוז של הפרי כך שהופך  לסוכר פשוט.

 

ממתיקים מלאכותיים 

אספרטיים, סוכרלוז, סורביטול, מלטיטול ויש עוד ברשימה ארוכה של ממתיקים בעלי ערך קלורי נמוך. ממתיקים אילו נועדו להמתיק מאכלים ומשקאות אך לרוע המזל חקרו ומצאו שהגוף שלנו לא יודע לפרק כמויות גדולות של סוכרים אילו. הם גורמים לתופעות לוואי כגון עוויתות, הקאות, שלשולים, גזים וסיכון ללקות בסרטן המעי.

 

לסיכום

כדאי לצרוך סוכרים בחוכמה ובמידה ויש להעדיף אכילת פירות לחווית המתוק.

רצוי להעדיף את הסוכרים והממתיקים בעלי ערך גליקמי נמוך ביותר וממתיקים בעלי ערך תזונתי גבוה.