שומנים ושמנים בכבישה קרה

המזווה הבריא >

ישנה חשיבות רבה לשומן בתזונה.

 

השומן משמש לייצור הורמונים, למערכת העצבים, לסיכוך המפרקים, לספיגת ויטמינים ומינרלים.

 

שומן רווי 

הינו בעל שרשרת ארוכה של אטומי פחמן. הפחמנים בשרשרת ארוכה מסודרים צמוד ולא נותנים לפחמנים להיפרד, כלומר הם עמידים בטמפרטורה גבוהה ופחות מתחממים, אך בטמפרטורה נמוכה מתקשה וכך גם בעורקים השומן שוקע ויוצר חסימות. שומן רווי גורם להעלאת הכולסטרול בדם, להתקפי לב, מעלה את הכולסטרול הרע LDL ועוד.

 

שומן טרנס הינו שומן מוקשה, מייצרים אותו מהצומח לתעשיות המזון, קיים גם בשומן טרנס בשומן מהחי, אך הכמות קטנה. בקיצור, ממש לא מומלץ!

 

שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי, אלו שרשראות פחמנים קצרת שרשרת של אטומי פחמן ומתפרקים בטמפרטורה גבוה ומתחמצנים. רצוי לצרוך שמנים אלו בטמפרטורה נמוכה.

שומן חד בלתי רווי כולל את החומצה האולאית הידועה כאומגה 9. אומנם זו חומצה לא חיונית, מכיוון שהגוף שלנו יודע לייצר באופן טבעי, אבל צריכת אומגה 9 ממקור צמחי תורמת לבריאות בכל מקרה.

 

שומן רב בלתי רווי כולל את החומצה אלפא לינולנית אומגה 3 וחומצה גמא לינולאית אומגה 6. חומצות שומן אלו חיוניות, משום שהגוף אינו מייצר אותן בעצמו.

חומצה אלפא לינולנית בעלת פעילות אנטי דלקתית, מורידה פרופיל שומנים בדם ובכך מפחיתה סיכון למחלות לב ושבץ, מהווה מרכיב חשוב בממברנת התא, מאפשרת גמישות וחדירות טובה יותר, משפרת פעילות קוגנטיבית, לקשב ריכוז זיכרון ועוד. חומצה גמא לינולאית ממקור צמחי עושה את אותה פעולה אך מהחי עלולה להיות מתווכת דלקת.

 

שומן ציס זה שומן טוב הקיים בשמנים מהטבע.

 

בכל מקורות השומנים יש הרכב כזה או אחר של אומגה:

אומגה 3 קיים בזרעי פשתן, אגוזי מלך, זרעי צ'יאה/ מרווה היספנית, בדגי ים צפוניים מסוג סלמון, טונה, מקרל, הרינג, סרדינים.

אומגה 6 קיים בשמן נר הלילה/ בוראז', שמן אוכמניות שחור, שומן מבעלי חיים.

אומגה 9 קיים באבוקדו, זית, דגים, שקדים, אגוזים, שומן מבעלי חיים.