top of page

בישול ברוח האיורוודה

עודכן: 15 באוג׳ 2021


הבישול האיורוודי הינו בישול פשוט והמצרכים נגישים בכל בית, מה שכן רצוי להבין כמה דברים בנוגע לאיורוודה לפני שנכנסים למטבח.

איורוודה משמעו "מדע החיים" עולם שלם של פילוסופית חיים הכוללת בתוכה אורח חיים, תזונה נכונה, רפואה מונעת, טיפול במחלות, רפואה כירורגית, יחסים שבין הגוף לנפש והאינטראקציה שבין האדם לסביבתו. הרישים שבהודו חקרו ותעדו את האנטומיה והפיזיולוגיה של האדם כבר לפני 5000 שנה. מדע רפואה הזה הינו עתיק וראשוני אך נמצא נכון גם להיום. ההבנה והשיטה שפותחה, האיורוודה, השפיעה על הרפואה ביוון הקדומה, על הרפואה המצרית, הרמב"ם אף הוא שאב ידע מהאיורוודה. מדע זה עוסק גם בווטרינריה, בידע הטבע, בהתרחבות התודעה הקוסמית והרחבת התודעה, הלא היא היוגה שהצליחה לשבות לבבות רבים במערב. "יהיו מזונותיך תרופותיך"/ היפוקראטס ברפואה האיורוודית התזונה נחשבת לכלי ריפוי הכי חשוב.

כיום אנחנו חשופים לשפע של שיטות ריפוי מגוונו ומדהימות, אך בהעדר תזונה נכונה הריפוי לא יהיה יעיל, אילו דבקנו בתזונה נכונה המתאימה לאותו אדם.

כל דבר שהטבע ברא נחשב לתרופה, חשוב לציין את המילה "טבע" כיוון שקיימים מזונות שהאדם ברא עם הרבה תחכום ותוספים מלאכותיים כגון מזון מתועש. אנו זקוקים למזון שלם ובריא למען תפקוד המוח, תפקוד האיברים הפנימיים ובריאות הנפש.

כשנפגשתי עם היוגה לפני שלושה עשורים לערך, הדבר הראשון שדיבר אלי כאורח חיים היה התזונה. הפכתי בשנית לצמחונית הפעם מתוך מודעות והבנה עמוקה על איך המזון משפיע עלי על עצם היותי מי שאני. התחלתי לאכול מזונות "סטווים" קלים לעיכול. התחלתי להרגיש הרבה יותר שלמה עם עצמי, פחות עצבנית, מפלס החרדות שלי ירד ב 80 אחוז ויכולתי להתעורר בבוקר עם אנרגיה מחייה. התחלתי לאכול מה שמתאים לגוף שלי והגוף שלי חייך אלי חזרה, הודה לי ונהג בי יפה עד עצם היום הזה.

כולנו עשויים מאותו חומר אך שונים אחד מהשני, האיורוודה מאבחנת אותנו לפי טיפוסי גוף, לכן יש מזונות המתאימים לאחד ולא לאחר. בתזונה האיורוודית אנחנו רוצים לאזן את הספיגה, הקליטה של המזון והפינוי. המטרה היא לאכול מזון המתעכל בקלות.

כדי להבין מה מתאים לנו וכדאי למצוא את "הדושה" טיפוס הגוף שלנו, קודם רצוי להיות קשובים לתאבון שלנו, לעיכול, וליציאות, למצבי הרוח, לאנרגיה. על כן נתחיל בצריכת מזונות "סטווים" מזונות טריים, ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים ולהימנע ממזונות "טמסיים" בשר, אלכוהול, מזונות מעובדים ואוכל כבד ושומני. בחנו את עצמכם לאילו טעמים אתם נמשכים?

מתוק, מלוח, חמוץ, מר, אפיץ או חריף. לכל ששת הטעמים יש תכונות שונות ואילו משפיעים על הגוף בצורה שונה.

תשאלו את עצמכם שאלות לגבי התזונה שלכם:

האם האוכל שאתם אוכלים מספק אתכם?

האם אתם מרגישים רגועים או נמרצים לאחר הארוחה?

האם האוכל שאתם אוכלים מחמם או מקרר אתכם?

אילו תחושות יש לכם לאחר הארוחה או בכלל במשך היום?

איך מצב הרוח שלכם?


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page