top of page

חמשת היסודות באיורוודה

עודכן: 17 באוג׳ 2021


נתייחס בקצרה לחמשת היסודות באיורודה כדי להבין את בסיס האבחון של טיפוסי הגוף. היסודות הם חלק מהיקום ומכיוון שאנחנו חלק מהיקום, יסודות אילו גם מייצגים אותנו וחלק חשוב בהבנה של האיורוודה והבנת המודעות ותפקודי הגוף.

חלל/אתר

ריק וחסר צורה, מייצג קלילות, מעודן, נמצא בכל מקום וכולל הכול בתוכו. החלל מאפשר לכל שאר היסודות להתקיים. בתחילה היה ריק ולתוכו התגלו שאר היסודות. בגוף האדם החלל מתקשר לשלפוחית השתן, לריאות, לחלל הבטן ולחלל שבתוך התאים. ללא חלל יהיה קשה לנוע ולהתקיים. אנחנו זקוקים לחלל כדי ל"חנות" במימד הזה.

אוויר

גם כן חסר צורה, מייצג צלילות, תנועה, קור, יובש, לחות, קלילות. האוויר נע מהר והוא חסר מנוחה, משתנה במהירות ולעולם לא נח, הוא החלל בפעולה.

קשור לכל פעולות הגוף, האוויר מזיז חומר ותהליכים בגוף וקשור לתפקוד המוח ומערכת העצבים, החושים גם כן מופעלים על ידי מערכת העצבים הם שולחים פקודות לתפקודי הגוף השונים. הרוח זה האוויר הנע ומתפקד כשליח לכל פעולות הגוף ולמעשה גם כשליח של כל היסודות. אם האוויר מתחת לקו האיזון בגוף, זה מתבטא בחסימה וחוסר קומוניקציה. אם הוא בפעולת יתר אזי האדם בריצה מתמדת.

אש

מייצג את המטבוליזם, חום, חדות, חדירה, תנועה כלפי מעלה, בעלת צורה, פיזור. טרנספורמציה הופכת ירקות טריים לתבשיל, זה כוח העיכול מה שנקרא אש העיכול. כמות נכונה של אש בגוף מאזנת את כל היסודות כך שנהיה מסוגלים לעכל טוב, יותר מידי מזון בגוף יכול לשבש את מהלך העיכול, לגרום לדלקות ובעיות אחרות.

האש מחממת אותנו, יש בה את היכולת לשמר או להרוס.

אש מייצגת פעולה יצירתית והתחדשות, מביאה ברק לעיניים, בהירות למוח וחום לגוף.

השמש זה אש היקום, האש מעוררת/מדרבנת ושורפת החוצה את הזרע,

לדוגמא אחרי שריפה האדמה מופרית אפשר להבחין בניצנים של זנים שכמעט נכחדו. מים

מייצג קור, זרימה, לחות, כובד, צמיגות, נוזלים, שמנוניות. למים יש תפקיד חשוב ביקום, הם תופסים מקום נכבד על פני כדור הארץ. כמו כן הגוף שלנו מכיל כמות גדולה של נוזלים בצורות שונות כגון: דם, לימפות, ליחה, מיצי עיכול. כשהמים טהורים ונקיים החיים שלנו מנוהלים בזרימה ובהנאה. כשהמים עכורים מערכת החיסון נחלשת, מערכת הדם נחלשת והכליות צועקות "הצילו".

כשיש יותר מידי מים זה גורם להצפה, אנחנו יכולים להיסחף בזרם, לגרום להאטת תפקודי הגוף ועלול לגרום לקריסה. כשיש מעט מידי מים התאים יכולים להתייבש ולהזדקן

טרם זמנם. מים זה כוח מזין ותומך בגדילה, מים מטהרים ומנקים.

כשהמים בהרמוניה עם שאר היסודות נוצר גשם, טל, לחות וצמיחה.

מים צריכים להיות בזרימה מתמדת ולשקף לנו את מה שאנחנו צריכים לראות. אדמה

מייצגת כבדות, בעלת צורה, קשה, מוצקה, יציבה, איטית, סופחת ואוגרת. האדמה שעליה אנחנו חיים היא כוח מייצב, הבית שבו אנחנו חיים יכול להיות גשמי או רוחני, אני מעדיפה להתייחס לבית הפנימי שבתוכי.

האדמה לא משתנה במהירות על כן נותנת לנו בסיס יציב.

בגוף האדם האדמה היא חומר מוצק, עצמות, שיניים, ציפורניים ועור. כשאין מספיק אדמה נחווה חוסר יציבות, עצמות נשברות ושיניים נופלות. כשיש יותר מידי אדמה הכול נתקע ונאגר, קל לחזור על אותן טעויות שוב ושוב. השינויים לא באים בקלות לאדמה היא צריכה עזרה של האוויר, אש ומים. המזון באופן כללי הוא יסוד האדמה, אם נאכל הרבה הוא יהפוך למסת שומן ויאט את אש העיכול.

מכאן אנחנו למדים שכל חמשת היסודות תומכים ונתמכים אחד בשני על כן רצוי שיתפקדו בהרמוניה ובאיזון מושלם.

כל דושה ואטה, פיטה או קאפה מושפעת מהיסודות לכל ולכל אדם דושה יותר דומיננטית.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page