top of page

האם אתם בסטרס?

עודכן: 17 באוג׳ 2021


עצבניים? חסרי מנוחה? דואגים לילדים? לחץ בעבודה? כאבי בטן וחוסר נוחיות?

סובלים ממיגרנות? עייפים? מתעוררים באמצע הלילה? חסרי מוטיבציה? השמנת יתר? מעי רגיש? סביר יותר שאתם אלו שרגישים ולא המעי (פעם השתמשו המילה רגיז אני מעדיפה להתייחס לעניין כרגיש). ייתכן מאוד שאתם סובלים מסטרס

ואלו הן "רק" חלק מהתופעות.

אתם מרגישים שהחיים מתנהלים מתוך תרדמה ומפספסים הזדמנויות?

אם אתם מרגישים שאתם חיים ברמת סטרס גבוהה זה לא אומר שכך תחיו לנצח.

כשאתם יודעים מה מתרחש בחיים שלכם ומה גורם לכם למתחים, הרבה יותר קל לשנות את המצב ולטפל בבעיה.

השגרה דורשת ממני תשומת לב רבה להרבה דברים בבת אחת, אם זה הבית ואם זה בעבודה.

רמת הסטרס שאני חווה היא אדירה, ליד המיטה שלי יש דף ועט, אני מסוגלת להתעורר באמצע הלילה לרשום משהו שלא אשכח. זה כאילו שאלוהים לא תכנן נכון את היום והחסיר כמה שעות ביממה. במחשבה שנייה זו אני שלא השארתי זמן לעצמי או שאיני מנהלת את הזמן שלי נכון.

עומס המשימות המוטלות עליי מכביד עד מאוד, אני מנסה לרצות את כל העולם ואני רק אחת וצריכה לענות לכל כך הרבה אנשים. אני עצבנית, הלסת שלי תפוסה, הריאות שלי חסומות ואין לי מספיק אוויר לנשימה, הגעתי למצב שאין לי פני להתפנות בבוקר, עד כדי כך היה מצבי גרוע.

הבנתי גם שארוחות כבדות גורמות לי לחוסר בהירות והעובדה שאני אוכלת בלילה, כי לא הספקתי מוקדם יותר, גורם לי לשינה לא סדירה. כשאין לי זמן להכין ארוחה מזינה אני חוטפת משהו וכן אני בהחלט מרגישה הרבה יותר עייפה, מתוחה ועצבנית, התפקוד שלי באותו יום ירוד ואני חוזרת למצב ההתחלתי שאלוהים לא תכנן את היום עם מספיק שעות.

קורה שאתם לפני פגישה חשובה ואתם רעבים חוטפים משהו מהיר כדי שיחזיק אתכם לעוד כמה שעות? כן, אנחנו עושים את זה הרבה. תתארו לכם שלפני הפגישה הזו אכלתם משהו קל ובריא איך הייתם יכולים להרגיש? אולי הייתה נמנעת מכם תחושת הכבדות והעייפות מול הלקוח.

אני החלטתי לקחת אחריות,

ואם גם אתם מרגישים כך ורוצים לקחת אחריות אז הנה כמה טיפים.

תזונה מונעת סטרס

הטיפים שלי מתחילים בתזונה, למה תזונה ואיך זה קשור לסטרס?

תחשבו על המילה תזונה – להזין, משמעו הזנה מכל ההיבטים, התזונה קודם כל מאזנת אותנו נותנת לנו הרגשת שובע ותחושת סיפוק. מאזנת את תפקוד המוח, יוצרת בהירות, תומכת במערכות הגוף, משנה מצבי רוח, משפיעה על השינה וההתנהגות. בקיצור מה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע עלינו ברמות שונות. לדוגמא אם אנחנו אוכלים אוכל כבד אנחנו נעשים כבדים, התפקוד שלנו כבד, כל האנרגיה יורדת לעזור למערכת העיכול ברמה הפיזית, כשהתזונה שלנו קלה יש יותר מקום להכיל גם ברמה האנרגטית.

התחילו את הבוקר עם מנת פירות, דייסת קוואקר או שייק ירוק.

קחו את ארוחת הצהריים שלכם לעבודה או אם אתם מבלים הרבה בנסיעה כמוני תכינו לכם נשנושים כגון:

פרי, כמה אגוזים ושני תמרים, מקלות גזר, מלפפון וסלרי. בחורף אני אוהבת לקחת איתי תרמוס עם תה צמחים ובקיץ מים. יש לי צידנית קטנה עם קרחונים כך שבקבוק המים שלי לא נשאר במכונית להתחמם וגם הפירות והירקות נשארים טריים ורעננים.

כשאנחנו מאוד רעבים יש נטייה לאכול מהר ולא לשלוט בכמות האוכל שנכנס לגוף. התוצאה יכולה להיות כבדות, עייפות, חוסר בהירות ותחושה לא נעימה בבטן. אני מקפידה שיהיה איתי תמיד משהו לנשנוש כך שאני לא מגיעה לארוחה שלי מורעבת. אני יכולה לשלוט בכמות האוכל שתכנס לגוף שלי וכך אוכל להמשיך לתפקד ולהיות יעילה גם אחרי הארוחה.

עוד הבנתי שכדאי לי לבשל כמה תבשילים מראש אם אני לא מצליחה לבשל כל יום וכך יש לי ארוחה חמה ומזינה כשאני מגיעה רעבה הביתה. אם אני צריכה לחשוב מה להכין לאכול כשאני רעבה אז הסנדביץ' הרבה יותר אטרקטיבי באותו רגע.

ביום מתוח או אם אתם חשים עצבנות, עדיף לאכול אוכל קל בכמות מעטה ולשתות יותר מים. אגב, קפה לא נחשב נוזלים למעשה קפה מייבש ועל כל כוס קפה רצוי לשתות כוס מים.

בתקופת מתחים כדאי להמעיט באכילת חלבון מהחי. חלבון מהחי גורם לתחושת כבדות, מערכת העיכול שלנו צריכה לעבוד יותר קשה. האנרגיה זורמת לעיכול המזון במקום לעיכול החוויות שכרגע דורשות את תשומת ליבנו.

ארוחה מזינה

ארחה מזינה לא בשרית הכוללת קטניה ובמקרה הזה קטניה אשר קל לעכל כמו עדשים כתומים, עדשים ירוקים או מש. תוספת מומלצת תהיה דגן מסוג אורז, גריסים או קינואה וירקות מבושלים.

בחורף רצוי לאכול אוכל מבושל וחם. שימו לב שהתיבול אינו חריף מדי, כדי לא להגביר את רמת הגירוי במיוחד לאילו עם נטייה לעצבנות.

ארוחת ערב קלה, כגון מרק חם ומזין ולא אחרי השעה שבע. שינה על קיבה מלאה גורמת לשינה לא סדירה, לא רגועה ועשויה לגרום לסיוטים. בלילה אנחנו זקוקים לאנרגיה לרגיעה ולהתחדשות, קיבה מלאה גוזלת את האנרגיה לעיכול המזון. בשעות שבין ארוחת הערב לשינה שתו כוס תה ללא קופאין עם ממתיק טבעי ואם אתם רעבים אז תמר או משהו קטן עם התה.

לכו לישון מוקדם והשכימו מוקדם.

פעילות גופנית מתונה 3-4 פעמים בשבוע בהחלט יכולה להוריד את רמת הסטרס.

הליכה של 30-40 דקות נחשבת לפעילות גופנית מועילה ביותר.

מדיטציה ונשימות זה הכלי הכי חזק שאני מכירה.

מצחיק, אני הרבה פעמים שומעת אנשים אומרים "קודם אני ארגע, אחרי זה אוכל לתרגל מדיטציה" אז יש לי מה לחדש לכם, תרגול המדיטציה יאפשר לכם את הרוגע שכל כך חסר כרגע.

המדיטציה מרגיעה, עוזרת לנו בשליטה מנטאלית כדי לא להישחק, מרפה מלחצים,

עוזרת לדיכאון, לריכוז, לבהירות וחידוש האנרגיה. כמה דקות של תרגול יומי וכל זה שלכם.

תרגול מדיטטיבי

לפני השינה שבו במיטה בישיבה פשוטה (מזרחית), הניחו את הידיים על הברכיים ישרו את הגב,

התחילו לנשום נשימות ארוכות.

הטכניקה פשוטה: בשאיפה תספרו עד ארבע. תרגישו שהאוויר חודר לריאות ולחלל הבטן ממלא אתכם באנרגיה חדשה ובנשיפה ספרו עד ארבע כשכל האוויר מתרוקן. וכך חיזרו על התרגיל

5-20 דקות. הנשימות מתבצעות דרך האף בלבד, נשימות דרך האף מרגיעות.

לילה טוב ושינה מתוקה.


135 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page