top of page
  • תמונת הסופר/תdoritdan10

איך חולטים תה

עודכן: 17 באוג׳ 2021

אבא שלי זיכרונו לברכה אהב תה שחור חזק ומתוק.

הייתה לו מסננת מיוחדת רק לעלי תה שהיה מניח אותה על הכוס ומוזג מים חמים, לאחר מכן ממתיק בסוכר ושותה בשאיפות קטנות תוך כדי שהוא מקרר את התה לפני שנכנס לפה. וכך כוס אחר כוס היה מוזג מאותה ערמת עלי תה עד שהטעם והצבע דהו ואז החליף את עלי התה בחדשים. אבא שלי בא מלבנון כנראה שם כך נהגו לשתות תה.



תרבות התה

בכל תרבות יש מסורת הגשת תה בצורה שונה, אבל האופן שבו חולטים את התה נשאר בהינו.

תה אולונג סיני חולטים באותה צורה, מניחים כמות של תה המסננת של קנקנן קטן, מוזגים מעליו מים חמים מחכים דקה או שתיים ומוזגים לכוסות וכך חוזרים על הפעולה מספר פעמים.


למה קנקנן קטן? רצוי לשתות את כל תמצית התה שחלטנו כי אחרת התה שנשאר בקנקן מקבל טעם מר וצבע מאוד כהה. בכל פעם שחולטים את התה מאותה כמות עלי תה הטעם והארומה משתנים משתבחים ונעשים עמוקים יותר.

מדובר כאן בחליטת עלי תה מסוג קמליה סינית כל סוגי התה הירוק, לבן, שחור. חליטות צמחים זה משהוא אחר, ניתן להשרות את העלים יותר זמן וככול שמשרים לזמן ארוך המיצוי של תה הצמחים יותר חזק.


לכל הרוחות והגשמים, קר בחוץ ואני רוצה להתחמם... כמובן תה חם מהביל מים רותחים שיחמם לי עד לעצמות. אך לפני שאתם מוזגים מים חמים על עלי התה שלכם, כדאי להכיר את סוגי התה השונים והגישות השונות כיצד לחלוט אותם. תה רצוי לחלוט בטמפרטורת מים נכונה לא רק בכדי להגיע לטעם המבוקש והמדויק אליו התכוון המשורר, אלא גם בכדי לא להרוס את נוגדי החמצון ושאר האיכויות המרפאות שיש בעלים.


טמפרטורת מים נכונה להכנת תה

תה שחור – מקובל לחלוט בכל העולם במים רותחים 100 מעלות צלזיוס.

תה אולונג – 90-100 מעלות צלזיוס, כאשר סוגי אולונג כהים יותר רצוי במים רותחים.

תה לבן – בסין, שם תה לבן עובר תהליכי תסיסה מתקדמים, מקפידים על חליטה במים רותחים 100 מעלות צלזיוס, אך הפופולריות הרבה של תה לבן ברחבי העולם הולידה גרסאות והשקפות שונות בנושא, כך שכיום קיים מנעד רחב של טמפרטורות מומלצות לחליטת תה לבן בין 70-100 מעלות צלזיוס.

תה ירוק – תה בעל היסטוריה ארוכה והתפשטות עולמית רחבה יותר מאשר תה לבן, לכן קשת הגרסאות והדעות רחבה עוד יותר. בזמן שבסין ברב המקומות יקפידו על חליטה של 90-100 מעלות צלזיוס, סוגי תה יוקרתיים ביפן כמו גיויקורו או מאצ׳ה יחלטו בהדרגה עד לטמפרטורות נמוכות ביותר 60 ואף 40 מעלות צלזיוס. לא פלא שביפן יש תעשייה ענפה של תה קר J

תה דרג'ילינג – 100 מעלות צלזיוס.

חליטת צמחים – 100 מעלות צלזיוס.


לתוצאה מיטבית תמיד מומלץ לעבוד עם מדחום או להצטייד בקומקום חדיש עם מד טמפרטורה, אך למי שרוצה לדעת מה טמפרטורת המים אצלו במטבח, הנה כמה טיפים:

אם אתם מרתיחים מים בקומקום או על האש אז מים מבעבעים מגיעים לרתיחה מלאה של 100 מעלות צלזיוס. מים המורתחים בתמי 4 או מכשירים דומים, מגיעים בממוצע ל- 90 מעלות צלזיוס, תלוי בדגם. לקבלת טמפרטורה נמוכה יותר ניתן לחכות כמה דקות שהמים טיפה יצטננו או למהול עם מעט מים פושרים.


בחנות התה של Camellia צמחים לחיים, תוכלו למצוא מגוון חליטות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page